Sebastjan
je takoj zjutraj izpolnil večerno obljubo. Povedal mi je, kako, in predvsem, s
kom, je preživel prvi "zasneženi" dan na Kreti.
"Spoznal
sem Sifisa, umetnika s kamnom, njegovega brata, pa še dva druga znanca sta bila
pri njem na obisku. Po njunem odhodu smo govorili o destilaciji eteričnih olj,
o starih, modrih grški časih, o minojski civilizaciji, skratka, bil sem s sorodnimi ljudmi, s sorodnimi pogledi na življenje.
Še posebno me je navdušil Sifis s svojim odprtim duhom...
Aja,
pa še zaradi nečesa je Sifis tako poseben. Ko so v Palaikastru našli slonokoščeni
kipec moškega, prekrit z zlatimi "lističi", ki ga uvrščajo v "Pozno minojsko
obdobje", to je 1500 let pr.n.št., je tudi on sodeloval pri izkopavanjih in razpoznavanju.
3500 let star "mladenič" |
"Kouros" (v antični Grčiji je
to pomenilo: mladenič, fant, predvsem iz plemiškega sloja…, v današnji moderni
terminologiji pa pomeni: "prosto-stoječ") je bil najden v eni izmed stavb, uničenih
v hudem požaru (mogoče je bil krivec požara celo santorinski vulkan). Kipec je bil
ves polomljen, njegove delce so našli v treh različnih izkopavanjih, tako je
bil poškodovan. In so ga počasi sestavljali skupaj. Danes je to ena izmed
najpomembnejših najdb iz minojskega obdobja.
No,
pa naj nadaljujem s Sifisom. Torej, bil je poleg, ko so našli dele tega kipca. Ne
ve, kaj se je z njim takrat zgodilo, a nenadoma je dobil takšno nerazložljivo
energijo za spremembo življenjske poti, da je opustil delo, ki ga je do takrat
opravljal in "postal" umetnik s kamnom. Kipec je danes v arheološkem muzeju v
Sitii, a nekako ves čas čuti nenavadno povezanost z njim. In s tem z izginulo
minojsko civilizacijo.
Pokazal
mi je svoje umetnine, vse so neverjetne, nad kaminom ima izklesano Ateno, v
dnevni sobi je na desetine njegovih kamnitih mojstrovin...
A
najbolj od vsega me je prevzela kamnita oljenka, izdelana iz gladkega, temnega
kamna, v katero natočiš olje, vanj pomočiš svaljek bombaža (vate), drugi, suhi
konec pa potegneš na rob in prižgeš. Prekrasna prva "svetilka". Naredil jo je
po vzoru 4000 let starega egipčanskega primerka. Noro, res! Moraš jo videti! Prodaja
jih po 100 €!
Po
odhodu njegovega brata in ker je bil večer še mlad, je Sifis predlagal, da
gremo mi trije še do njegovih prijateljev. Sam je šel s svojim jeepom, midva z
Marchelosom pa sva v tistem hribu z letnimi gumami obtičala v snežni nevihti.
Kolikokrat
sem klel sneg v Sloveniji, a tokrat so nama prav te izkušnje še kako prav prišle.
Le tako sva se lahko izognila jarku, v katerega naju je vleklo in končno privijugala
do Sifisovih prijateljev, Kostasa in njegove žene Elene. Pustila sta posel s plastiko
v Atenah in se preselila na Kreto, tu vzrejata zajce, fazane in golobe in pridelujeta bio hrano. Zakurila sta v kaminu, prvič v življenju sem jedel fazana,
skratka, ta, zame tako poln večer, se kar ni in ni nehal.
…
Ampak… oljenka, ta mi pa ne gre iz glave."
In
res je Sebastjana oljenka obsedla. Ves čas je tuhtal, kako bi zaslužil zanjo. V
mislih ima celo že "gravuro", ki bi jo Sifis naredil prav za nas. Hm…
Anina jutranja kavica |
8. januar - zunaj še vedno izredno mrzlih osem stopinj. Deževno,
zaprto, nikamor za iti. Ana sicer tega ni mogla reči, saj je ravno osmega
začela tudi s popoldanskim delom. Diana je odšla na počitnice, zato bo ta mesec
delala tri ure zjutraj in štiri popoldne. Čeprav se sliši malo, ji gre tako ves
dan. Domov res pride okrog enajstih dopoldne, a popoldne ob štirih mora kavarno
spet odpreti. V tistih petih urah, ki ji ostanejo v dnevu, pa ni več toliko
navdušenja za kuharijo, zmanjka, tako časa kot volje. Tako je zdaj v hiši spet
malo več tradicionalne "slovenske", ne več toliko tradicionalne "kretske" kuhinje. Pri loncih sem namreč bolj jaz.
Sebastjan
pa je še kar tuhtal in tuhtal o oljenki. Kaj mu je potrebno narediti? In, ko je
na vratih zagledal Marchelosa, ki je prišel na kavo, se mu je posvetilo: "Marchelos,
koliko dni dela v tvojem oljčniku bi mi "prislužilo" oljenko?"
Marchelos
je malo pomislil in rekel: "Dva. Poleg tega Sifis največ uporablja moj kamen,
ki mu ga še nikoli nisem zaračunal…, torej bo cenejša. Vsaj za polovico. In
naredil ti jo bo v enem tednu, največ
desetih dneh!"
Sebastjan
se ni strinjal: "Ne, ne, ne, ta oljenka je zame nekaj zelo velikega in zelo
posebnega. Moram si jo res zaslužiti. Ves čas razmišljam o njej. Niti
predstavljati si ne moreš, kako močen vtis je naredila name. Zato bom delal v
oljčniku več dni, Sifis naj mi za svoje delo kar zaračuna in počakal bom toliko
časa, kot bo potrebno. Ko bo Sifis pripravljen. Pa če bo to čez mesec dni!"
Smejali
sva se temu njunemu pregovarjanju, saj je Sebastjan Marchelosa popolnoma zmedel.
Naredil je namreč prav vse v nasprotju s tistim, čemur pravimo: "Dobro si se
zmenil!" Več dni dela, dražja oljenka, daljši rok izdelave… A, samo midve sva
razumeli, da je prav s tem želel oljenki izkazati veliko spoštovanje, ki ga je
začutil, takoj ko jo je zagledal. In, seveda, do Sifisovega dela. Tudi njegova "moč" bo potrebna za izdelavo tega starodavnega čudeža. Oljenka bo nekaj
posebnega, zato si jo je potrebno zaslužiti!
No,
na koncu smo se dogovorili, da greva oba s Sebastjanom dva dni v oljčnik (v
oljenki bo gorelo olje), en dan pa Sebastjan pomaga Marchelosu še v kamnolomu
(oljenka bo narejena iz kamna). Počakati je potrebno le še na ugodno vreme, da
se "služenje" lahko prične. Zadovoljni, da smo našli pravšnjo rešitev za
izdelavo, smo do konca popili kavo.
Razmišljala
sem: …Kakšna simbolika… olje in kamen - oljčnik in kamnolom… Kako to, da ima
ravno Marchelos oboje? Hm…
Sveže dežne kapljice na svežih limonah |
Pa
še to, da trenutno živimo v tej štiristanovanjski hiši sami in smo se ravno
zaradi tega lahko bolje in hitreje ujeli. Postali smo dobri, ne samo sosedi,
ampak prijatelji. Res smo veseli, da smo med prvimi meščani Sitie spoznali prav
Marchelosa. Dober človek je.
Narabutana "bera" agrumov |
Desetega
januarja je končno prišel ta dan. Sončno, prijetno toplo, svetlo, prav takšno,
kakršno sem si želela. Z Marchelosom sva šla po pralni stroj. Rabljen. Nisem še
povedala, da v stanovanju nimamo pralnega stroja. Grki oddajajo večinoma
neopremljena stanovanja. To sicer ni težava, če nameravaš nekje ostati dlje
časa. Si ga lahko urediš po svoje. A v primeru kot je naš, ko v stanovanju
samo prezimujemo (kar v Grčiji ni nikakršna redkost), je takšno stanovanje popolnoma
neprimerno, saj običajno še jedilne mize s stoli ni. Tu je bilo k sreči vse,
manjkal je le pralni stroj. Tudi Marchelos ga ni imel, zato smo se dogovorili,
da si zrihtamo enega rabljenega, ki ga bomo lahko skupaj uporabljali.
Rečeno,
storjeno, desetega januarja smo se torej odpravili proti vasici Roussa Ekklisia,
na Marchelosov "kamionček" naložili pralni stroj, si v vasici natočili še
izvirsko vodo, nato pa nama je Marchelos obljubil obisk še ene vaške
zanimivosti. Avto je ustavil na cesti sredi vasi, pred majhno, precej neopazno
hišico. Moj pogled je pritegnila stara lesena tabla nad ozkimi vhodnimi vrati,
z napisom: "I OMONIA". Vprašala sem Marchelosa, kaj pomeni ta beseda. "Hm,
težko je razložiti, ima namreč več pomenov. Upam, da mi bo uspelo najti
najprimernejšega. To je npr. mir, ljubezen, prijateljstvo, vse skupaj v enem… skladnost,
složnost, tako nekako." S skupnimi močmi smo to nazadnje nekako prevedli v
slovenski jezik kot: "SLOGA". "O, kako lepo ime…" Res lep občutek me je zajel
ob ponovni oživitvi te, pri Slovencih žal že davno pozabljene besede.
In
kaj sploh je ta "I OMONIA"? To je najstarejši "bife" v vasi. In v njem se
zbirajo najstarejši, seveda moški, vaščani. Lastnik bife odpre šele ob štirih
popoldne. "Prijatelji" pridejo kmalu po tej uri, odigrajo partijo ali dve kart,
skupaj pogledajo večerni dnevnik, ga malo pokomentirajo ter okrog osmih odidejo
domov. In lastnik takrat svoj bife zapre. Stari prijatelji iz otroštva se tako
še vedno dnevno družijo. Kako lepo!
Marchelos,
ki pozna lastnika, je vstopil prvi. Vzdolž ozkega glavnega prostora so bile
postavljene preproste lesene mize s preprostimi lesenimi stoli. Na koncu je
bila majhna kuhinjska niša, ki je predstavljala "šank", ob niši je bil na
stenski polici prižgan televizor, ob vhodnih vratih pa zakurjen "gašperček", ki
je v prostor oddajal prijetno toploto. V "Slogi" je bilo kar nekaj starejših
gospodov. Pri zadnji mizi pred "šankom" so štirje prijatelji kartali, trije
so ob mizi spremljal njihovo igro, trije pa so sedeli še pri ostalih mizah. Pozneje
nama je Marchelos o teh gospodih povedal malo več. Menda ima najstarejši med
njimi, zelo izbrano oblečen in urejen, kar petindevetdeset let! Nisva mogla
verjeti, saj je bil videti precej mlajši, resda bolj redkobeseden, a kljub
vsemu, uglajen gospod. Menda tej vasi rečejo tudi "Vas stoletnikov", saj je blizu
stotih let kar nekaj vaščanov. Govorijo, da je tu izvirska voda tista, ki "podaljšuje" življenje. Hm, morda pa res…
Ko
smo vstopili, so se vsi pogledi zazrli v nas. Kot edina ženska v prostoru sem
začutila rahlo zadrego, takoj sem se zavedla, da se stopila v njihov "posvečeni
hram". Marchelos je smeje stopil proti lastniku, ga objel in pozdravil. Nato
smo sedli k prvi mizi ob vratih, nasproti "gašperčka", kar mi je še posebej
godilo, saj je zunaj pričelo močno pihati in se je toplo popoldansko ozračje
hitro ohlajalo. Pa še malce bolj stran od družbe smo bili, saj jim nismo prišli
vzeti njihovega popoldanskega "rituala". Tu in tam nas je kdo ošinil s
pogledom, a očitno nismo preveč zmotili njihove kvartopirske igre. Lastnik je
prišel do nas, nas vprašal, kaj bomo spili in nekaj rekel Marchelosu, ki je na
te besede samo smeje odkimal. Pozneje nama je povedal, da je družba mislila, da
smo prišli k njim, v "Slogo", z namenom "volilnega prepričevanja". Grčija se
namreč pripravlja na parlamentarne volitve, ki bodo v nedeljo, 25.januarja.
Malo tudi mi spremljamo to njihovo predvolilno vzdušje. Moram povedati, da
zaenkrat še nismo opazili nič posebnega, ljudje se o tem še ne pogovarjajo
veliko, tudi posebnih volilnih kampanj ni opaziti. Res pa je, da ne spremljamo
televizije. Mogoče je tam kaj več o tem. Na ulicah pa se ne dogaja še nič. Tudi
Ana pravi, da v kavarni med pogovori ne ujame prav veliko stavkov s politično
vsebino. Hm, bo pa vse skupaj še zelo zanimivo.
Sebastjan se je malo informiral, prebral je, tako slovenske kot
splošno-evropske novice o volitvah in povedal, da celotna Evropa trepeta pred
morebitno zmago radikalne levo usmerjene stranke SY.RIZ.A, z njenim
predsednikom Aleksisom Ciprasom na čelu. Ta namreč obljublja radikalne
spremembe. To Grčija potrebuje, tega se Evropa boji.
Ja,
Grki so bili vedno ponosen narod. S ponosnimi bojevniki. V svoji bogati zgodovini
imajo številne junake. Prav teh pa jim zdaj manjka. Zadnja leta so v evropskih
zobeh le kot veliki dolžniki, ki morajo zaradi dolga zgolj poslušati evropske
zahteve in se jim podrejati. To znamo in počnemo mi, Slovenci, a grška najvišja državna parola
se glasi: "Elefteria i thanatos!" ("Svoboda ali smrt!").
Zgodbo
o tem nam je lansko zimo povedal Manolis z Rodosa:
"Parola
izhaja še iz časov turškega zavojevanja grških otokov. Ko so Turki pobili vse
moške v vasi, ženske pa želeli zajeti in jih zasužnjiti, so se ženske
odpravile na rob pečin in zaplesale in zapele tradicionalno grško pesem. Vrtele
so se v krogu, se držale za roke in tista, ki je prišla do roba, se je med
petjem pognala v globino. Tako so skočile v morje ena za drugo… vse! "Svoboda
ali smrt!"
Še
sedaj me spreleti srh ob tej zgodbi in njihovem pogumnem dejanju.
V
preteklosti je mnogo Grkov svoja življenja žrtvovalo za svobodo. Poguma za to
jim nikoli ni manjkalo. In Grki svojo preteklost globoko spoštujejo, kljub
temu, da tudi sami niso imuni, tako kot ves zahodni svet, na denar, imetje,
lagodno življenje. Seveda je pohlep marsikoga premotil in zapeljal. Veliko njih
je postalo bolj "zahodnjaških". Kapitalizem je žal povozil veliko lepega in
dobrega v ljudeh.
A vseeno, v Grkih še vedno bije ponosno srce. In morda so
sedaj v Ciprasu našli svojega novega junaka… In, morda se ponovno zbuja narodna
zavest in oživlja parola: "Elefteria i thanatos!"
Pogledala
sem po gospodih v bifeju. Sebastjan je rekel: "Si lahko sploh predstavljata,
koliko zgodb živi v vsakem od njih? Kaj vse so ti prijatelji že doživeli! O čem
prav zdaj razmišlja najstarejši? Ima še kakšno željo? Je razočaran ali
izpolnjen? Kaj sploh razmišljaš, ko enkrat dosežeš tako visoko starost? Si v
preteklosti ali sedanjosti? Prihodnost ti verjetno postane nepomembna.
Zanimivo, ko si mlad, se ti pa vse vrti le okrog prihodnosti. Tu pa tam tudi
preteklosti. Le v sedanjosti nisi nikoli. Kako nam lahko prav zaradi tega življenje "uide".
Pogovarjali
smo se o tem simpatičnem bifeju, polnem nekega posebnega duha in Sebastjan
vpraša Marchelosa: "Pa ima lastnik blagajno?"
"Ne,
seveda ne," se je posmejal Marchelos.
"Kaj
pa inšpektorji? Pridejo kaj?"
"Mogoče
pridejo, a tudi grejo."
"In
so kakšne posledice za lastnika?"
"Kaj
naj bi starega lastnika uničili? Pravzaprav jih je sram, da bi mu zaračunali
kazen. In mu vzeli še te zadnje dneve druženja z mladostnimi prijatelji."
S
Sebastjanom sva se ob teh besedah samo spogledala. Začutila sem rahlo nelagodje
ob misli, da sama pripadam tako "zaprtemu", neživljenjskemu sistemu, ki tako
močno preganja samo male ljudi. Velikih pa se boji. Dobro vem, kaj bi se v
Sloveniji zgodilo s tem prijaznim, starim lastnikom majhnega vaškega bifeja. Take
zdrave, trezne, predvsem pa življenjske presoje gotovo ne bi bil deležen.
Tako poetično, tako se mi je to vlilo pod kožo, če samo pomislim, da se v genih Grkov prebudijo vrednote in moč prednikov... in rasturajo in dobijo boj proti EU ... da bi vsem "nam" dali lekcijo kako se lotevat te nevidne roke kapitalističnh pohlepnikov.... Prijatli moji... tu je še samo nemški ali kitajski proizvod na polici. Znanci mi razlagajo da je od birokracije vse že tako zapleteno, da te mine volja karkoli ukrepat in narediti po svoje. Banke so npr čez noč zmanjšale obrestne mere za 50%, tako da če varčujem pri banki nimam praktično nič od tega. Insajder mi je pa povedal, da to ni še konec. Še bo šlo dol, še bo sranja. Napoveduje se, da bomo morali bankam plačevati, če bomo hoteli pri njih vlagati denar v sef ali ga vezati... Praktično ponujajo le neke sklade z visokimi tveganji in nobene garancije... drugače normalne vezave ni več. PA ne mislit da razmišljam le o denarju in imovini ... gledam le široko sliko represije. Kupi kar ti jaz dam, jej kar ti jaz skuham, misli kar ti jaz velim, z denarjem boš počel kar ti jaz zapovedujem, ,,, postani totlen robot, delaj in molči, ker druge nimaš. Groza... a mene vleče proč od tod. Resno. Samo ko pomislim da se je naša vlada fino dogovorila z ECB da naredimo lažne bilance Slo bank zato da bi ugodili nemcem in drugim velikanom v EU, da lažje prevzamejo še preostale niti v slo gospodarstvu, me je sram, da živim v taki hlapčevski brezhrbtenični državi. Lepa je ta naša Slovenija, a samopodobe nima. Smo kot en naiven otrok, kateremu je mogoče vsiliti vse. Par dni nazaj pa po poročilih kako je računsko sodišče našlo goro pizdarij v poslovanju DUTB (slabe banke). Slednjo vodi nek Evropejc, ki je z novinarji komuniciral v angleščini. Pazi, našli so izginule miljone (IZGINULE, ZBRISANE), uprava DUTB si nakazuje miljonske plače, drugih poslov NOČE pokazat javnosti, ker je kao poslovna skrivnost (kaka skrivnost, saj je to državna ustanova, zgrajena s pomočjo denarja slovencev) ... tega je še in še. Grozno. A ta Evropski voditelj se pa smeje v faco novinarjem, ves nadut, boli ga kurac. Ko sem ga gledal sem prav videl besede med vrsticami: "vi butlji slovenski, pa kaj mi tu serete, nič mi ne moreste in nič mi ne boste, vse bom spraznil iz te blagajne, dal bom keš kamor mi paše in če komu ni prav naj se zaleti v steno". Zavidam vam stare Grke, zavidam vam odmaknjenost od te greznice, ki je postala Evropska Slovenija. Kje bodo živeli ti moji otroci, še mislit ne smem na to. Ajde, gremo dalje, grem na sprehod v burjo. Moram pognati malo čistega zraka po žilah. Lahko noč...
OdgovoriIzbrišiLahko noč, dragi naš prijatelj. Radi te imamo!
Izbriši