Marchelos je z maminega vrta prinesel radič, rukolo in kremidi ("mlada čebula") ter… domača jajca! Super! Ana se je takoj lotila priprave mase za palačinke z mizitro in medom, sama pa sem očistila solato. To smo si (pred)pripravili za večerjo. Za kosilo smo namreč imeli "štajerske" tople murke z domačim kruhom, ki sem ga spekla zjutraj.
Danes
nama je Marchelos obljubil izlet v "dom pet-tisočerih" palm…
Ana
je šla v kavarno, mi trije pa v Vai. Tega dela Krete zaradi "postanka" v Sitii
še nismo uspeli pogledati skozi prednjo šipo Jankeca. Zato sva se
Marchelosovega predloga popoldanskega izleta zelo razveselila. Nebo je sicer
grozilo z nevihto, a Marchelos nama je samozavestno zagotovil, da le-ta ne
pride v Vai. Zaupala sva mu in odpeljali smo se v največji naravni palmov gozd
v Evropi.
Zapustili
smo Sitio in se ob morju peljali proti našemu, 25 km oddaljenemu cilju, ko v
zalivu, nedaleč ob cesti, "zraste" prečudovita mavrica. En krak njenih
tisočerih barv se je staknil z morjem in barve so se potopile globoko pod
morsko gladino. Prvič sem videla "konec" mavričnega loka. Bil nam je tako
blizu, da bi lahko zaplavali do njega.
Zaklad ali nesmrtnost? |
"Marchelos, veš, če prideš na konec
mavrice, te tam čaka zaklad! Tako vsaj rečemo pri nas." sva navdušeno rekla.
"Res?
Ha, pri nas pa konec mavrice obljublja nesmrtnost."
"Opa!
Nisva vedela, da imate tudi vi svojo mavrično obljubo!" sva bila nad njihovim
dojemanjem še bolj prevzeta.
Naprej sva razpredala v slovenskem jeziku. "Kako različno lahko dojemaš življenje. Grkom je nesmrtnost tista, ki najbolj obogati posameznikovo bivanje tu, na Zemlji. Nam pa…, očitno cekini. Hm…"
V
bogati grški preteklosti se je to res kar naprej izkazovalo. Samo ne umreti v anonimni
povprečnosti. Umreti junaške smrti je pomenilo več kot karkoli drugega. Že Ahil
se je odločil zanjo, pa čeprav je imel na izbiro: umreti mlad in si s tem
zagotoviti nesmrtno slavo ali pa… živeti povprečno življenje in mirno umreti v
visoki starosti, vendar čez leta nihče več ne bo vedel zanj.
Odločil
se je za smrt… in s tem za… nesmrtnost!
Poznamo
tudi zgodbo o Šparti in kralju Leonidu v boju proti Perzijcem (leta 480
pr.n.št.), ko se je z zgolj 300 možmi (elitna garda, Leonidas je izbral le
tiste, ki so že imeli moške potomce, saj je vedel, da gredo v smrt) zoperstavil
stokrat številčnejši perzijski vojski v legendarni Bitki pri Termopilah.
Na
predlog perzijskega kralja Kserksa, da bi ga naredil za kralja vse Grčije, je
Leonidas odgovoril: »Če bi razumel, kaj je častno v življenju, bi se izognil
hrepenenju po tistem, kar pripada drugim.«
Čeprav
niso imeli niti najmanjše možnosti za zmago, so s svojo hrabrostjo in žrtvijo »zbudili«
ostale grške države, ki so se prav zaradi junaške smrti Leonidasa in njegovih
tristo Špartancev z novim upanjem pozneje skupno uprle in naposled pregnale
perzijske zavojevalce s svojega ozemlja.
Tudi
Leonidas se je s svojimi 300 bojevniki junaško odločil za smrt… in s tem za…
nesmrtnost!Grška preteklost je preteklost junakov. Danes je seveda vse drugače. Sedanjost in sedanji sistem sta jih "spridila", tako kot vse nas, a v grških genih je to še vedno prisotno. Pogum in upanje v Grkih umreta zadnja. V nas, Slovencih, sta že zdavnaj. Mi pač nimamo junaških genov iz naše preteklosti. Pravzaprav niti nimamo preteklosti. Sploh pa ne takšne, na katero bi lahko bili tako ponosni kot so Grki na svojo.
In
Evropa bi jim prav to sedaj rada vzela. Kot bi ne vedela, kdo so Grki. Kaj
takrat, ko jih je vabila v svoje vrste, ni vedela, kakšni so? Ne, takrat so
bili grški dragulji za evropske apetite preveč mikavni. Danes pa si želi, da
Grk ni več Grk. In postane… kdo? Nemec, Francoz,… morda Slovenec? Severni
narodi nikoli ne bomo razumeli te strasti do življenja, ki tako odlikuje in
pravzaprav dela "žive" južne narode.
In,
ja, tudi Grki znajo delati, ko je potrebno. Smo imeli priložnost videti to
zimo. Ni imel prav vsak Grk tujih delavcev v oljčnikih. A, za razliko od nas,
severnjakov… znajo tudi živeti. Pri nas pa "veliki" ves čas vcepljajo "malim" nek
poseben občutek krivde, če niso "polno zaposleni" ves dan. Še več, če opazijo, da
si se namenil spočiti, si takoj ozmerjan z lenuhom. "Treba je delat! Ves čas,
od jutra do večera, nič počivat!" Večini Slovencev namreč "normalen" delovni
čas ne zadošča več za "normalno" preživetje. Dela se vedno več, urnik 8-8-8
(delo-prosti čas-spanje) je šel v pozabo. Ne spomnim se več niti tega, kako je
to izgledalo. Danes ljudje ves čas nekaj delajo. Za vse morajo imeti čas, samo
zase ne, saj sistem ni tako naravnan. Ampak, zakaj smo ravno Slovenci, veliko bolj
kot drugi narodi, tako pripravljeni narediti vse, kar nam rečejo? Morda zato,
ker imamo "nejunaške" gene? Morda… hlapčevske?
Spomnim
se treh trenutkov v preteklosti, ki so mi privabili rdečico zadrege na lice.
Prvi
je bil pogovor med starimi prijatelji. Pred leti sva s Sebastjanom vprašala
prijatelja iz Srbije: "Daj, povej nama, kako vi, Srbi, vidite Slovence? A povej
pošteno, res!"
Nekaj
časa se je sicer zaradi našega dobrega prijateljstva izmikal, a nazadnje le
rekel: "Ja, no, če res pošteno povem, vam Srbi pravimo "dunajski kočijaži".
"Res?" Čeprav sva kot Slovenca ob tem začutila rahlo zadrego, sva mu morala pritrditi.
In…
še vedno smo zelo dobri prijatelji.
Drugi
tak trenutek se je zgodil med pogovorom z novimi prijatelji. Ko smo na naši
poti prečkali Makedonijo, smo tam spoznali čudovite ljudi. Ki nas imajo radi.
Slovence, namreč. Med večernim pogovorom smo obujali spomine o rajnki
Jugoslaviji. Makedonci imajo Slovence v zelo lepem spominu. Kot urejene,
organizirane, najbolj razvite med vsemi bivšimi jugoslovanskimi republikami. Na
račun Slovencev smo slišali veliko spoštljivih besed. Nato pa je beseda nanesla
na takratno služenje vojaškega roka. V navadi je bilo, da so se mladi "vojaki" iz
celotne Jugoslavije med služenjem nekako "pomešali". In naš novi prijatelj
Krume je povedal, da je bilo tam, kjer je bil on, kar nekaj Slovencev. "To so
bili najboljši vojaki."
"Res?" smo bili najprej malo "ponosno" presenečeni. "Kako to? Ne bi si mislili."
"Ja,
naredili so vse, kar se jim je reklo. In pri tem so bili vedno zelo uspešni."
"Aha," sem skrila zadrego z neumno besedo. A vedeli smo, da ima prav.
In
še danes je ob prehodu Makedonije naš obvezen postanek mesto Kavadarci z našimi
dobrimi, sedaj že starimi prijatelji.
Tretja
zgodba, ki se je ponovno dotaknila slovenske uslužnosti, se je zgodila lansko
leto na Rodosu. Na eni izmed rodoških plaž smo spoznali Švicarja Wernerja. Tudi
on je z avtodomom prezimoval na toplem grškem otoku. Družili smo se nekaj dni
in naše prijateljstvo je postalo dovolj odkrito, da smo lahko tudi njega vprašali,
kako nas vidijo Švicarji. "O, Slovence imamo Švicarji radi."
"Res?
Kako to?"
"Veliko
Slovencev dela v Švici."
"Aha,
torej nas vidite kot delavce."
Takoj je sprevidel, da je bil malo neroden, zato je želel popraviti izgovorjeno z besedami: "No, ja, ampak kot zelo pridne delavce."
"Na,
pa smo spet tam," smo se tokratni zadregi posmejali kar mi trije sami. In zopet
smo vedeli, da ima prav.
Razšli
smo se kot dobri prijatelji in upamo, da se še kdaj srečamo.
Res smo bolj hlapčevski kot junaški. Morda si pa zato na robu mavrice želimo
zaklad. Očitno verjamemo v to, da bi nas zaklad "prestavil" na drugo stran, med "velike". Hm,
ne vem.
Potem
pa se je v Grčiji nekaj zgodilo. Grki so rekli: "Ne! Ne gremo se več tega!"
In
mi, Slovenci? Namesto, da bi Grke pri njihovi želji po spremembi obstoječega podpirali,
jih… pljujemo, žalimo, kritiziramo… Ne razumem! Kaj to pomeni, da je nam takšno
stanje povšeči?
A
bolj kot tuhtam, kaj mi pri vsem skupaj ne gre v glavo, bolj se mi vsiljuje misel: "Ne privoščimo jim, ne želimo, da bi jim uspelo. Pojavila se je (nezavedna)
kolektivna zavist, ker je nekdo izkazal pogum in se uprl. Storil je nekaj, česar
mi nismo sposobni. In z lajanjem na Grke se sprošča naša jeza na propadajočo Slovenijo,
nenasitno in nerahločutno Evropo, na ves sistem, ki smo ga sami pripeljali tako
daleč in, ne nazadnje, na nas same. Jezni smo nase, ker si mi ne upamo storiti
kaj več kot godrnjati in bentiti, seveda le za domačimi zidovi. Jutri pa bomo,
sicer mrkega pogleda, ponovno vstopili v naše "služenje". In posledica tega, da delaš nekaj, kar si sploh ne želiš? Ta, da je psihološka slika povprečnega Slovenca zelo zaskrbljujoča. Nismo zadovoljen narod. A, čeprav se
v tem prav nič dobro ne počutimo, proti temu nič ne naredimo. Grki so vsaj poskusili. Imajo junaške
gene, mi pač… hlapčevske.
Toliko
o "grški" in "slovenski" različici dojemanja mavrične "obljube".
Dobre
tri kilometre iz Sitie se je pred nami odprl popolnoma drug svet. Takoj ko smo
zapustili ravnino okrog sitijskega zaliva, se je cesta dvignila in vijugala med
hribovjem. Pa se spet spustila, pa spet dvignila… Naslednjih pet, skoraj
neposeljenih, kilometrov imaš občutek, da si se znašel na Marsu, saj je barva
skal nenavadna, opečnato rdeča. Naslednji odsek je hribovje popolnoma druge barve, rožnato-sivo, robovi pa razkrivajo prave sklade skalnih gmot, tu pa tam
prelomljenih od teže milijonov let. Strmela sem ven brez besed, le občasno se
mi je utrgal vzklik navdušenja nad to veličastno mogočnostjo narave. Sebastjan
je ta del poti videl že takrat, ko sta šla z Marchelosom k Sifisu, zato me je
nanj še posebej opozoril. Pa sploh ne bi bilo potrebno. Teh nenavadnih skalnih
čudežev enostavno ne moreš spregledati.
Peljali
smo skozi Palaikastro, majhno, simpatično naselje, proti plaži, ki jo je
Marchelos imenoval Shona. V bregu, visokem dobre tri metre, nama je lastnik
kamnoloma in s tem seveda poznavalec kamnitih skladov, pokazal, kje so opazne
sledi trenutka, ko je Minojce presenetil cunami s Santorinija (l. 1450
pr.n.št.). Še vedno je opaziti zidove in "poti" k morju. Kakšna nenadna katastrofa!
Cunami je ljudi ujel pri vsakdanjem delu. Niti najmanjše možnosti niso imeli!
Spet
sem pomislila, kako krhko je vse. "Danes si, jutri te ni!" je tukaj pomenilo: "Sedaj si, sedaj te več ni!"
Vstop v kraljestvo pet-tisočerih palm |
Nadaljevali
smo v Vai. Precej vetrovno vreme ni moglo pregnati dobre volje in navdušenja ob
tem čudežu. Naravni palmov gozd. Kako je to sploh mogoče? Za razliko od
Prevelisa tu ne moreš blizu, saj rastejo tako tesno druga poleg druge, da je ta "gozd" neprehoden. A Marchelos je vedel, kam naju peljati. Na vrh bližnje
vzpetine, odkoder smo si to palmjo lepoto lahko ogledali z višine. Prekrasno!
Bili smo popolnoma sami! Mi trije in pet tisoč palm!
Najin "vodič" nama je povedal, da med suhimi poletnimi meseci ves čas bdi nad njimi dežurno
gasilsko društvo, ki pazi, se ne bi ponovila zgodba iz Prevelisa.
Odpravili smo
se proti avtu, v katerega smo sedli z željo, da bi jim še naprej uspevalo
očuvati ta neprecenljivi palmov čudež.
Pa
naprej. Naslednji kraj najine "ekskurzije" je bil starodavni Itanos, danes "Erimoupoli" ("Samotno mesto"). In res so ostanki mesta na
popolnoma samotnem kraju, prvo najbližje naselje je Palaikastro. Marchelos nama
je med sprehodom skozi ostanke preteklosti razlagal o tem in onem antičnem
stebru, steni, kamnitem pokrovu z bizantinskimi vzorci, tu se je dogajala
kretska zgodovina skozi vsa obdobja. Tudi tu je (podobno kot v Lentasu) novo na
starem. V steni je del podrtega antičnega stebra zazidan s kamni in materiali
iz bizantinskega, beneškega in turškega časa. Vse skupaj pa "stoji" na minojskih
temeljih. Neverjetno!
Odpravili
smo se naprej, proti skrajnemu severo-vzhodnemu delu Krete.
Med
potjo nama je Marchelos povedal, da je imel strica, ki je umrl pred desetimi
leti, kateri je bil njegov veliki učitelj. Tu sta preživljala dneve in dneve.
Prav on ga je ogromno naučil o naravi. "Pogrešam ga," je rekel z rahlo
nostalgijo v glasu.
Pokrajina
kamnita in neizprosna, a prav zaradi tega tako čudovita. Apetite so imeli (in
še imajo) mnogi tuji investitorji, ki bi ta delček Krete zelo radi posejali s
hoteli. A k sreči jim to vse do danes še ni uspelo. So okoljevarstveniki
premočni (hvalabogu!). S tem bi bili še ob ta dragulj. Na zahodni strani Krete
Balos (ki je že kapitalistično popacan), na jugo-zahodni Elafonisi, na južni
Prevelis, Hora Sfakion, Lentas, na vzhodu Vai…, celotno Kreto obkrožajo sami
biseri. In ko se začneš prebijati v notranjost otoka, se te lepote kar ne
končajo. Kreta je res velik otok… z veliko dušo.
Peljali
smo se proti skrajni dostopni točki vzhodne Krete, kjer je njen najožji del
in kjer se hkrati vidita Egejsko (severno) in Libijsko (južno) morje. Med njima
je samo ozka cesta in ob vsakem izmed morij ozek del plaže. Nadaljevali smo še
kakšen kilometer, vmes nama je Marchelos pokazal še sklade marmorja oz.kamna,
ki je bilo sestavni del mesta Itanos, ko nas je ustavila zapornica. Naprej je vojaško območje, se pravi prepovedano za nas,
smrtnike. Tako, prišli smo torej do konca, do najbolj vzhodne točke Krete.
Čudovit izlet! Zdaj pa še nazaj.
Obrnili
smo in se presenečeni zagledali v nizko visečo črnino oblakov, ki je visela nad
Sitio, oddaljeno kakšnih 30 km. Izlet nas je tako prevzel, da ves čas sploh
nismo opazili, kaj se dogaja za nami. A Marchelos je imel prav: To ni prišlo v
Vai. V Sitii je moralo liti kot iz škafa. In vedela sem, da imam skoraj suhe
cunje na balkonu. Super!
Čez par
kilometrov je tudi nas začelo prati. Tudi pihalo je precej. Hm, na balkonu bo
prav grdo. A glede na to, da trenutno nisem imela kaj storiti, si nisem pustila
vzeti dobre volje. Tako smo se brez slabe vesti ustavili še pri Sifisu.
Že
zunanji del nizke hiše me je prevzel. Vse iz kamna, kaj pa drugega, jugo-zahodno "krilo" je polkrožno, pravi stolp v utrdbi. Ob vstopu pa sem ostala brez
besed.
Ehej, dragi moji. Prava uživancija vas je brati in spremljati. Uživajte še naprej. Igor, Nataša, Živa
OdgovoriIzbrišiNajlepša hvala, prjatli. :-)
OdgovoriIzbriši